Період “затишшя”: полтавські медіа майже очистилися від джинси

Сьогодні, 13:25 0

На сайтах промоніторених полтавських видань майже немає джинси. Джерело фото: zmina.info

Полтавські медіа, як і минулого року, не публікують джинсу, ні політичну, ні комерційну. Моніторинг п'яти найпопулярніших сайтів регіону ("Полтавщина", "Полтавська хвиля", "Коло", "Зміст", "Кременчуцький ТелеграфЪ") свідчить про те, що рівень замовних матеріалів, у порівнянні з 2023 роком, зменшився вдвічі. Наразі ситуація така: кількість джинси становить 0,2% від загальної кількості новин, хоча у 2023 році цей показник становив 0,6%. Це свідчить, як бачимо, про тенденцію зменшення кількості джинси, що не може радувати. Бо ще кілька років тому Полтава була в топі регіонів, де ЗМІ найбільше публікували матеріалів з ознаками замовності. 


Під час моніторингу, який провели експерти Інституту масової інформації протягом 2-6 вересня, дослідили 504 новини. Жоден із промоніторених п'яти сайтів не публікував політичної джинси. Ми аналізували наявність джинси, неналежно маркованої реклами, контрагітацію та замовників політичної джинси.


Сайти здебільшого маркують рекламні матеріали відповідною позначкою “Реклама” або “На правах реклами”, що свідчить про дотримання видань норм закону “Про медіа”. 

Однак можна побачити випадки неналежно маркованої реклами, щоправда, поодинокі. До прикладу, сайт “Полтавщина” промаркував публікацію “Посвята у студенти ПДМУ: репортаж з урочистостей” не як рекламу, а “партнерський проект”. Репортажів з урочистостей з інших навчальних закладів на “Полтавщині” за період моніторингу не було. 


Під час моніторингу досліджували також наявність на сайтах контрагітації (матеріалів з ознаками замовності, які опубліковані проти когось). Новину з такими ознаками зафіксовано лише на “Полтавщині”. У публікації “Військові медики: вже півтора року чекаємо на передачу лікарні для потріб військового шпиталю” без жодної прямої мови та вказання прізвищ спікерів йдеться про те, що “Військові лікарі, працюючи в даній будівлі, не мають можливості надати повний спектр допомоги та вимушені направляти військовослужбовців до інших лікарень, що створює багато проблем для поранених” та що “Відсутність реальних дій з боку міської влади може свідчити про справжнє її ставлення до військових”. Думка іншої сторони (міської ради) не представлена. А новина підписана без конкретних прізвищ “Полтавські військові медики, учасники бойових дій”.


Цікавий факт, під час минулорічного моніторингу джинси, ми дослідили, що в полтавських медіях найчастіше піарилися депутат Полтавської міськради Сергій Каплін та заступник голови Полтавської облради Олексій Чепурко. Цього року, принаймні протягом моніторингу, не було помічено замовних матеріалів зі згадками цих депутатів. Наразі, як правило, для власного піару вони використовують власні сторінки та телеграм-канали. 


А от що залишається без змін, так це те, що внаслідок повномасштабної війни рекламний ринок у медіа неабияк впав донизу і кількість джинси в новинних стрічках йде до зменшення. Також спостерігається тенденція використання чиновниками та посадовцями власних ресурсів для демонстрації своєї політичної діяльності – особистих сторінок та каналів у соціальних мережах. Утім, звичайно, не варто виключати випадки, коли джинсу можна побачити на полтавських телеканалах чи виданнях поза моніторинговим періодом. 



Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області 


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews