

Майже два роки у Сумах працює «Простір дружній до дитини» від благодійної організації «Карітас». За цей час встигли допомогти з освітою, розвитком та підтримкою майже 2,5 тис. дітей. Розповідаємо про те, чому такі ініціативи важливі та у яких напрямках працюють фахівці проєкту.
У Сумах «Простір дружній до дитини» облаштували в укритті через безпекову ситуацію в області. На подвір’ї біля «Простору» гамірно від дітей, одних батьки забирають, інші — приходять на наступні заняття.
На вході – поличка з кількома десятками пар дитячого взуття різного розміру. Послуги проєкту розраховані на дітей від 3 до 18 років. Одночасно у кабінетах тривають заняття з кількох напрямків, усі вони — безоплатні. Кожного дня — різний розклад. До прикладу, у день нашого приїзду тут проходили консультації логопеда, заняття з англійської для різного віку, підготовки до школи. Також частина дітей впродовж дня займалася у садочку, ляльковому театрі та підлітковому клубі. Зараз під супроводом фахівців понад 650 дітей.
Валентина Ступакова — координаторка “Простору дружнього до дитини” згадує, що вони розпочали свою роботу у травні 2023 року, перших дітей прийняли вже у червні. Спочатку Валентина працювала тут соціальним педагогом: «Це професія, де ти не є вчителем чи психологом і твоєю метою не є дати дитині знання, які вона просто механічно запам'ятовує або ж втручатися у психічні процеси особистості. Тобто як соціальний педагог я була своєрідним модератором, посередником. Спонукала, мотивувала, фасилітувала, направляла».
У Сумах «Простір дружній до дитини» працює в межах проєкту «ECHO», який фінансується Європейським Союзом та «Карітас Австрія». Мета ініціативи – допомагати саме тому населенню, яке страждає від війни та живе на прифронтових територіях. Спочатку у рамках проєкту надавали послуги здебільшого внутрішньо переміщеним особам, проте останнім часом увага направлена на постійне місцеве населення Сум.
У «Просторі дружньому до дитини» працюють логопеди, психолог, соціальні педагоги, координатор, аніматор і фахівець по захисту прав дітей.
Соціальні педагоги займаються соціально-педагогічним супроводом дітей. Через онлайн-навчання, діти часто мають проблеми з засвоєнням матеріалу, тому особливу увагу зараз приділяють надолуженню освітніх втрат. Педагоги працюють так званими «репетиторами» з англійської мови, також допомагають учням старших класів підготуватися до Національного мультипредметного тесту. Окрім того, є заняття з підготовки до школи та освітня підтримка для учнів молодших класів.
Окрему увагу приділяють підліткам, адже для них важлива соціалізація, спілкування з однолітками, а в умовах дистанційного навчання це втрачається. Тому у «Просторі» організували підлітковий клуб, де проводять тренінги, квести, ігри та дають змогу дітям вільно поспілкуватися. Також для дітей різного віку проводять мистецькі заняття у ляльковому театрі.
Особливу популярність має дитячий садок денного перебування, зараз його відвідує 12 дітей від 5 до 7 років. Вони можуть залишатися тут з 9:00 до 13:00. Відвідувати садок діти можуть протягом трьох місяців.
Бувають випадки, коли мамі треба відлучитися, влаштуватися на роботу чи вирішити кризові ситуації, тоді дитина може також лишитися з педагогами або аніматором навіть поза межами занять. Такі фахівці, як психолог та логопед, займаються з дітьми індивідуально.
«Це простір, де дитина відчуває себе в безпеці, це інклюзивний простір, це гуманний простір до дітей і до вразливих дорослих», — розповідає пані Валентина.
Скористатися послугами «Простору» можуть люди з вразливих категорій: багатодітні сім'ї; мати чи батько одинаки; сім'ї без постійного доходу; діти війни; діти сироти; діти напівсироти; вагітні жінки або мами, що мають дітей до трьох років, годуючі мами; люди, які втратили житло через війну; сім'ї зниклих безвісти осіб; жертви насильства. Для реєстрації обов'язково необхідно мати документи, що підтверджують категорію вразливості.
Аніматори «Простору» відповідають за розваги. Аби відволікти дітей від щоденних вибухів та тривог, для них постійно організовують майстер-класи, свята та тематичні табори під час канікул. Також аніматор проводить ІТ-курси, адже зараз є великий попит дітей до цього напрямку. Окрім того, логопед з аніматором організовують творчі розвиткові заняття для найменших.
Коли безпекова ситуація в області дозволяла, для вихованців «Простору» організовували й виїзні святкові заходи, екскурсії та виступи.
«Загалом проєкт націлений на стабілізацію та швидку допомогу. Тому групові заходи дитина може відвідувати три місяці. Індивідуальний супровід фахівців зазвичай включає 5-7 занять. Команда працює мультидисциплінарно. Враховуючи потребу, дитина може відвідувати й англійську, і логопеда і ще інші напрямки», — пояснила координаторка.
Проте, навіть за короткий період фахівці встигають стабілізувати дитину. Валентина згадує один випадок, коли підліток після занять почав посміхатися: «У нас була в супроводі сім'я, де бабуся виховує підлітка. Вони виїхали з зони бойових дій. І дитина після занять змогла нарешті спати, спілкуватися з однолітками й він почав посміхатися. Бабуся казала, що раніше він не робив цього взагалі».
Кожна дитина – індивідуальна, є випадки, коли родині вкрай необхідна допомога та соціалізація, говорить координаторка.
«Є сім’ї, які можуть просто прийти, аби побути тут, поговорити про щось. Є родини, у яких були проблеми зі спілкуванням, а завдяки заняттям вони стали дружні, веселі та щасливіші».
Ще один напрямок роботи фахівців – це виїзди у віддалені громади Сумщини, де люди, наприклад, не мають змоги скористатися послугами логопеда та психолога. Координатор отримує від громад запит з певними потребами й тоді фахівці планують виїзди. Зазвичай організовують 5 візитів в одне місце, де спеціалісти можуть поспілкуватися з дітьми та батьками та надати їм допомогу. В майбутньому планують розширити цей напрямок та охопити більше населених пунктів.