Гра на емоціях, трохи маніпуляції, реклама казино і сексу – як подають новини полтавські пабліки

31 липня 2023 0

Колаж Надії Кучер


Телеграм-канали та інші інформаційні пабліки дедалі конкурують із новинними сайтами, подаючи новини зазвичай оперативніше, ніж останні. Протягом 10-14 липня авторка блогу проаналізувала п'ять найпопулярніших пабліків Полтави - телеграм-канали Труха⚡️Полтава, Дмитро Лунін/Полтавська ОДА (ОВА), +VPLT, Ох@@нная Полтава, фейсбук-паблік PVP.POLTAVA. Оперативність – ось головне правило, яким керуються пабліки. А от чи зважають ще й на достовірність, етику та решту базових журналістських стандартів, пропонуємо дізнатися з цього огляду.


Фейки, маніпуляції, реклама від Труха⚡️Полтава


Канал Труха⚡️Полтаванараховує 146 242 підписника і є в полтавському медіапросторі щонайменше останні п'ять років. Це - найбільш чисельний та один із найпопулярніших пабліків регіону. Засновник Трухи - Максим Лавриненко. Наприкінці червня, до речі, він приїздив у Полтаву, прогулявся Корпусним парком, сховав 500 грн в стаканчик для підписників каналу і записав про це відео.  


Протягом аналізованого тижня Труха⚡️Полтава опублікувала 100 публікацій. Аналізуючи контент тг-каналу, можна зробити висновок, що фішка каналу не лише у чисельності підписників, а й  у тому, що ті ж підписники надсилають матеріал для контенту, який не завжди виявляється достовірним. Канал дуже полюбляє використовувати маніпулятивні ілюстрації, які, як правило, насправді, не відповідають дійсності. Як от, новину про те, що на Полтавщині одна собака померла від сказу, Труха пише під гучним заголовком “Виявили СКАЗ у селі на Полтавщині” та ілюструє картинкою, де зображені кіт і собака, заражені сказом. Насправді ж, і про це далі йдеться у самій новині Трухи, від сказу помер один собака і це сталося в одному домоволодінні. 

Скріншот – телеграм-канал Труха Полтава


Найчастіше фейкові новини стосуються вибухів під час повітряних тривог. Так, у одній із публікацій Труха о 1.29 повідомляє, що отримала інформацію про вибухи у Полтаві та районі. А вже о 2.25 оновлює публікацію, додавши, що інформація не підтвердилася. 


Скріншот – телеграм-канал Труха Полтава

Читаючи новини Труха⚡️Полтава, складається враження, що основна задача каналу - вплинути на емоції підписників та налякати їх, приміром, подаючи ось такі новини: “РЕАЛЬНА небезпека на пляжах Полтави”. І це вже відкоригований заголовок! В оригінальному дописі замість “реальної” була “смертельна” небезпека. Далі канал пише про “загадкові бактерії”. Однак, як виявилося, знайдені бактерії - це холероподібні вібріони, часті гості у річковій воді. Вібріони не є холерою або її збудником. Натомість вони можуть викликати спалахи й поодинокі харчові токсикоінфекції, але не є смертельними й надто небезпечними.


Скріншот – телеграм-канал Труха Полтава



У погоні за підписниками та популярністю Труха, схоже, втратила розуміння, що може видаватися смішним, а над чим жартувати не добре. Коли у Полтаві гасили пожежу в місцевому закладі “Галя Балувана”, Труха опублікувала фото, як працюють рятувальники із припискою “чи вижили всі вареники у “Галі Балуваній” після пожежі?”.


Скріншот – телеграм-канал Труха Полтава

На каналі прослідковується чітка позиція критики секретаря Полтавської міської ради, виконуючого обов'язки міського голови Андрія Карпова. Під фото захаращених різними побутовими відходами сміттєвих баків Труха залишає коментар“Карпов кайфує закордоном, а полтавці повинні самі вирішувати питання по місту”. Але ж очевидно, що сміття залишили самі полтавці, причому, як видно на фото, є великогабаритне сміття, яке не можна залишати біля звичайних сміттєвих баків, а потрібно виносити чи вивозити самостійно до спеціальних великогабаритних. Крім того, маніпулятивним є й те, що не безпосередньо Карпов відповідає за вивіз сміття, а управління ЖКГ. 

Далі Труха постить фото покинутого будинку, що заростає деревами і знову кидає камінь у Карпова: “Сказати, що це повний п*здець - нічого не сказати. Чому Карпов і його підстилки не бачать реальних проблем у місті?”. Варто зауважити, будівля, про яку йдеться, щороку заростає деревами ще за керівництва мера Олександра Мамая. На цю публікацію Трухи відреагував Андрій Карпов, зауважив про справедливі коментарі, які писали користувачі про те, що будівля, дійсно, заростає хащами давно. На що Труха відповіла у притаманній пабліку манері, мовляв, все одно то відповідальність Карпова. 


Також тг-канал кишить рекламою Космолоту. За останні кілька тижнів можна нарахувати не менше чотирьох оголошень про легкий виграш. Подібні публікації позначені як реклама і їх публікували періодично щонайменше протягом поточного року.  Також рекламують канал “Секрети задоволення”, пропонуючи стати чемпіоном світу у сексі.  За період моніторингу авторка блогу зафіксувала дві таких рекламні публікації. 


11 липня, відколи почала діяти в Україні заборона на продаж аромасигарет та рідин, Труха⚡️Полтава інформує про це з притаманною каналу іронічною манерою “любителі “посмоктати” зараз сидять у депресії”. А вже наступною публікацією того ж дня рекламує такі сигарети. 


Канал начальника Полтавської ОВА - другий за популярністю


Канал Дмитро Лунін/Полтавська ОДА (ОВА) - другий за кількістю підписників у Полтаві, нараховує 124 тисячі 755 підписників. Це - офіційний канал начальника Полтавської ОВА Дмитра Луніна, він заснований для достовірної комунікації та офіційних повідомлень обласної влади на початку повномасштабної війни. 


З початку повномасштабного російського вторгнення канал слугував здебільшого для сповіщень про повітряну тривогу, оперативних публікацій про ситуацію в регіоні та в країні в цілому. Зараз на каналі начальника Полтавської ОВА, здебільшого, публікують офіційну інформацію та новини області. Комунікаційники Луніна намагаються створити позитивні новини. Є традиційні рубрики, наприклад, “Три добрі новини для вечора понеділка”, “Три добрі новини на цей вечір”. Обов'язково є репости з каналу президента України, повідомленні про стрільби тощо. 

За період оглядового тижня на каналі було опубліковано 22 новини. Підсумовуючи проаналізовані пости, можна зробити висновок, що наразі канал посадовця має на меті створити картинку зразкового регіону, в якому немає особливих проблем. 


Місцеві новини і красиві фото Полтави - контент тг-каналу PVP.POLTAVA


Третє місце за кількістю підписників у Полтаві займає місцевий анонімний паблік у фейсбуці PVP.POLTAVA - 72 тисячі читачів. Адміністрація пабліку характеризує його як найпопулярніший паблік у місті. Він створений у 2016 році. Також є однойменний паблік у телеграмі, але з меншою кількістю підписників - 68 тисяч. Паблік можна назвати, попри анонімність, достовірним джерелом місцевих новин. За роки існування за ним не було помічено відвертих маніпуляцій, фейків. Навпаки, PVP.POLTAVA намагається достовірно розповідати про події міста та надавати оперативні пояснення, в разі необхідності, доповнювати свої новини. Паблік часто використовує “витяжки” з новин місцевих ЗМІ та обов'язково підписує авторство. Збирає у користувачів мережі та публікує красиві фото Полтави. Звісно, може жартувати, але знаючи межу. Протягом 10-14 липня вони опублікували 30 публікацій. Всі дописи, здебільшого, взяті з інших ресурсів, як правило, місцевих медіа. 


Але є кременчуцький паблік у Телеграм, який має більшу кількість підписників, і якщо говорити про регіон загалом, то третє місце за кількістю підписників варто віддати телеграм-каналуХ КРЕМЕНЧУК(114,8 тисяч підписників). Кому належить канал - невідомо. Працює давно, раніше мав назву Х@@@й Кременчук. 


Канал частенько публікує з гіперпосиланнями матеріали місцевої “Кременчуцької газети”. Також публікує інформацію з інших офіційних ресурсів, таких як Полтавська ОВА, ГУ Нацполіції в Полтавській області. 


Читаючи пости на каналі, відразу стає зрозумілим, що із висловлюваннями адміни не церемоняться та на весь, ймовірно, лексикон, використовують оціночні судження. За досліджуваний період канал випустив 115 дописів. Контент - багато місцевих дрібних новин: ДТП, крадіжки, фотофакти про стихійні смітники, відео з магазинів, де кременчужан відмовляються обслуговувати державною українською мовою, а також повідомлення про повітряну тривогу та відбій. 


Рекламу не маркують, на каналі немає відповідної позначки. 


Публікуючи матеріал з елементами скандальності, не завжди подають новину з точкою зору іншої сторони, як от у цій новині про знайденого слимака у салаті в одному із закладів Кременчука. До слова, при цьому по наданому фото незрозуміло, де стався інцидент. 


Новини і фотофакти


Телеграм-канал +VPLT нараховує 15,9 тисяч користувачів і є одним із найпопулярніших у Полтаві. Кому належить канал - невідомо, але відомо, що він працює у медіапросторі з 2017 року. Позиціонує себе як інфо-розважальний канал. Основний контент - фотофакти, які нерідко стають джерелом для подальших публікацій у новинних медіях, та репости новин із місцевих ЗМІ. Тг-канал, судячи із контенту, тримає вектор на роботу повноцінного інформативного телеграм-медіа. Наприклад, коли подає відеофакт про ДТП, через деякий час оновлює допис із офіційними подробицями. Щоправда, не відказує джерела, але із контексту стає зрозуміло, що інформація, швидше за все, взята із сайту поліції. 


Підсумовуючи, більшість каналів намагаються дотримуватися правил медійної доброчесності та уникають маніпуляцій і фейків заради збільшення підписників. Чого не можна сказати про тг-канал Труха⚡️Полтава. Попри те, що телеграм-канал розганяє фейки і придумує відмазки, коли це помічають, як свідчить дослідження TEXTY.org.ua, канал отримує відзнаки. Зокрема, у червні з’явилась інформація про нагородження колективу каналу Почесною грамотою Харківської обласної державної адміністрації за "вагомий внесок у боротьбу на інформаційному фронті". Тож, користувачам соціальних мереж варто рекоментувати ретельно перевіряти інформацію, яку споживають та не нехтувати правилами медіаграмотності.


Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області