Ви не бачите джинси і чорного піару в медіа, але вони є: результати моніторингу у полтавських онлайн-медіа
У полтавських онлайн-медіа майже немає політичної і комерційної джинси та неналежно маркованої реклами. Фото prostir.ua
У полтавських онлайн-медіа майже немає політичної і комерційної джинси та неналежно маркованої реклами. За аналізований тиждень медіа розмістили лише дві публікації, які мали ознаки замовності чи були неналежно марковані. Але це не означає, що таких матеріалів немає взагалі - їх було мало під час моніторингового тижня з 6 по 10 жовтня. Такими є результати моніторингу п'яти топових полтавських видань “Полтавщина”, “Коло”, “Полтавська хвиля”, “Зміст”, “0532.ua”, під час якого визначалося, скільки політичної та комерційної джинси, неналежно маркованої реклами, контрагітації розміщували полтавські медіа.
Що моніторили і які результати
На п'ятьох топових виданнях Полтави розмістили лише по одній публікації з ознаками замовності і неналежно маркованої реклами, що становить 0,25% від загальної кількості промоніторених новин. Рекламну статтю “Яку валізу обрати — пластикову чи тканинну? Переваги, недоліки та поради щодо вибору”, присвячену інтернет-магазину, “0532.ua” промаркувало як “Новини компаній”, а не “Реклама”, “На правах реклами”, як вимагає закон.
Ще одну публікацію з ознаками комерційної замовності опублікували на сайті “Коло” - про Нову пошту.
Кількість джинси знижується. Минулого року кількість джинси становила 0,2% від загальної кількості новин, у 2023 році - 0,6%. Для порівняння, до повномасштабної війни в Україні, в 2019 році, показник джинси в медіа сягав аж 45%.
Матеріалів з ознаками замовності мало, але поза моніторингом - більше 23 жовтня на одному із найпопулярніших полтавських сайтів “0532.ua” розмістили комерційну джинсу “Торт, дрескод та музика: у Полтаві урочисто відзначили перший рік салону краси “Victory”. Видання пише, що «журналісти 0532.ua побували на святі, поспілкувалися з власницею салону Оксаною Данилів і дізналися, як минув перший рік роботи, які виклики довелося подолати та які амбітні плани має команда на майбутнє».
Бекграунд до публікації уже дає зрозуміти, що матеріал містить ознаки немаркованої реклами. На цьому ж сайті опублікували неналежно марковану рекламу про лотерею, мотоцикли, масажну студію, мотоблоки. Всі ці публікації промарковані як ‘Новини компаній”. Згідно із законом України “Про рекламу”, реклама в повинна бути чітко відокремлена від іншої інформації з використанням слова “Реклама” або “На правах реклами”. Маркування “Новини компаній”, “Політичні новини”, “Точка зору” тощо - це неналежне маркування публікацій, які мають ознаки замовності. Щодо політичної джинси, то таку публікацію про нардепку від партії “Слуга народу” Олену Шуляк розмістили на сайті “Коло”. Контрагітація: курс на конкурентів-журналістів У полтавських медіа, за винятком сайту “Кременчук Today”, практично немає контрагітаційних матеріалів. Втім “Кременчук Today” чи не найбільше публікує “чорнуху” про кременчуцького депутата Богдана Лазоренка та головного редактора “Кременчуцької газети” Олега Булашева. Так, у публікації “Порошенко наказав викинути людей Жеваго з Євросолідарності у Кременчуці” “Кременчук Today” вдається до неперевіреної інформації, персональних образ та звинувачень. Зокрема, подає непідтверджену інформацію, що “одним з головних представників Жеваго в Євросолідарності є депутат Кременчуцької міськради Лазоренко. Він повністю фінансується олігархом та живе в його квартирі у Кременчуці” та що він “визначає редакційну політику „Кременчуцької газети“, а також телеграм-каналу „Х.Кременчук“, „Джокер-Кременчук“ та „Труха.Кременчук“. Усі ці ЗМІ отримують фінансування від Жеваго і його підприємств». Це ж видання поширювало новину з недостовірною інформацією та чорним піаром проти Жеваго “Кременчуцький депутат Лазоренко змінив прізвище”. Варто відзначити, видання часто публікує неперевірену інформацію, чорний піар, використовує образливі для героїв своїх публікацій. Зокрема, головред “Кременчуцької газети” Олег Булашев ще кілька років тому заявляв, що анонімний сайт “Кременчук Today” публікує новини, які дискредитують його журналістську діяльність і матеріали.
Команда видання - невідома, таємна, на комунікацію із полтавською представницею ІМІ редакція не реагує жодним чином. Не маючи редакційної прозорості та не дотримуючись базових журналістських стандартів, медіа називає себе найпопулярнішим сайтом Кременчука і Полтавської області. Тож, аудиторії треба звернути увагу на те, чи варто довіряти виданню, яке не публікує жодних даних про власну редакцію, але надто багато подає негативу про інших. Медіа ж мають дотримуватися професійних стандартів, Етики українського журналіста та уникати чорного піару. Звичайно, медіа повинне думати над тим, як заробляти та утримувати редакцію, і рекламні матеріали - один із варіантів заробітку. Однак такі матеріали мають бути позначені маркуванням згідно закону та відокремлені від основних матеріалів в стрічці новин. Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області


