Підготовка до виборів і латентна корупція: як і що писали про місцеву владу полтавські медіа

Як писали про міську владу у Полтаві в серпні. Фото з сайту Полтавської міськради
Вибори під час війни - одна з головних інформаційних тем в Україні. Українське законодавство забороняє проведення виборів під час воєнного стану. Цього місяця під час візиту у Вашингтон, США, Володимир Зеленський заявив, що Україна відкрита до виборів, але вони мають бути безпечними, тож, їх не можна проводити під час війни. Але полтавських чиновників це не зупиняє. Передвиборчі перегони розпочалися, щонайменше, рік тому, і вони набирають обертів. Полтавська представниця Інституту масової інформації зробила огляд місцевих видань “Полтавщина”, “Полтавська хвиля”, “Зміст”, “Коло”, “0532.ua” і протягом серпня проаналізувала, як і що писали видання про владу.
Самопіар першого заступника міського голови
У жовтні минулого року Валерій Пархоменко, перший заступник міського голови Полтави, а також колишній член Партії регіонів, заявив, що буде балотуватися на посаду міського голови Полтави. Це була гучна заява, заради якої він використав журналістів для безкоштовної реклами. Як це відбулося: посадовець замість приміщення міської ради провів журналістів у ресторан, де говорив про свої амбіції балотуватися на посаду міського голови Полтави.
Валерій Пархоменко приніс на пресконференцію з журналістами блокноти, брендовані лого "Пархоменко за Полтаву" . Фото з сайту "Коло"
Втім у серпні з п'ятьох проаналізованих видань лише два сайти - “Полтавщина” і “Коло” писали, як піариться Пархоменко, критикуючи цю діяльніть. Решта видань або не згадували про посадовця, або ж подавали паркет, по суті, піарили участь Пархоменка у різних заходах міста.
Зараз Пархоменко активно веде соціальні мережі, створюючи імідж господарника: влаштовує у місті прибирання, зустрічі з мешканцями мікрорайонів, робить обїзди містом, інспектує комунальні заклади. Звичайно, це він робить з головним атрибутом піару - власним девізом “Пархоменко за Полтаву”, який можна побачити на одязі посадовця або на агітаційному наметі. У серпні цього року журналістка видання “Коло” побувала на одній із толок Пархоменка та перевірила, як вони відбуваються. Зокрема, там вона зустріла працівницю прессслужби Полтавської міськради, яка перебувала на толоці як фотографка.
“Поки люди фарбують і прибирають, чиновник працює “на камеру”, роздає морозиво, а у сусідньому дворі, найняті підлітки пиляють гілки, - написало про толоку “Коло”.
Журналістка "Кола" зафіксувала під час толоки, організованої Пархоменком, працівницю пресслужби Полтавської міськради, яка перебувала на події в якості фотографа. Скриншот з відео каналу "Життя Полтави"
А “Полтавщина” на початку серпня з'ясувала, що Валерій Пархоменко роздає працівникам місцевих лікарень продуктові набори у пакетах, брендованих власним лого “Пархоменко за Полтаву”. Як вже згадувалось, під цим девізом чиновник влаштовує у місті прибирання, зустрічі з мешканцями мікрорайонів, в одязі з таким написом робить обїзди містом та інспектує комунальні заклади. При цьому полтавська представниця ІМІ не знайшла жодного публічного анонсу роздачу продуктових наборів. Журналісти “Полтавщини” уточнили у публікаціях, що роздача наборів не афішується. Видання також порахувало приблизну кількість пакетів - чотири тисячі гривень У кожному із них - манка, гречка, борошно, макаронні вироби, олія, ситро.
У продуктовий набір від Валерія Пархоменка входить олія, борошно, крупи. Фото з сайту "Полтавщина"
У кожному наборі - вітальна листівка від Пархоменка. Бюджет на друк невідомий. Фото з сайту "Полтавщина"
“Акція відбувається тихо, без фото та відео. Можливо, таким чином Валерій Пархоменко хоче підкреслити, що він робить це не для самореклами. Наші джерела також повідомили, що акція виграла й від того факту, що в.о. міського голови Катерина Ямщикова урочисто не привітала медиків з професійним святом”, - написало видання.
Валерій Пархоменко активно створює собі імідж господарника, показує в інформаційному просторі себе політиком №1 у Полтаві, проте є й корупційний скандал за його участі. Цього року після розслідування журналістів “Полтавщини” про те, як Валерій Пархоменко заряджає власний незадекларований електромобіль у міській раді, владі довелося створити комісію з перевірки інформації. У результаті, працівник департаменту освіти зізнався, що автомобіль заряджав він, а не заступник, і що готовий компенсувати збитки. Далі справа не рушила: виконуюча обов'язків міського голови Екатерина Ямщикова станом на серпень, як пише “Полтавщина”, досі не підписала акт службового розслідування у справі нелегальної зарядки не задекларованого авто Валерія Пархоменка.
“Беріть пайки, набори, але пам'ятайте, хто за ними стоїть”: як писали про набори школяра від колишнього мера-корупціонера
У серпні сайт “Коло” також писав про те, що ексмер Полтави Олександр Мамай роздає шкільні набори для першокласників. Журналісти дізналися, як виглядає набір та скільки він коштує.
Редакція "Кола" попереджує читачів, що ті беруть подарунки від корупціонера, який планує повернутися у владу. Фото з сайту "Коло"
“Подарунки дітям від Олександра Мамая завжди славились м'якими іграшками. Тож, цього року традицію продовжено, окрім канцелярії дитина може обрати собі іграшку та м'яч”, - написало “Коло” у репортажі. При цьому редакція нагадала читачам, що Олександра Мамая офіційно визнано корупціонером. Також “Коло” звернулося до читачів із закликом брати пайки, але ретельно перевіряти, від кого вони й робити висновки.
“Не потрібно забувати, до кого в офіс ви приходите за подарунками, і не важливо: гречка це чи дитячі іграшки. Беріть пайки, набори, але пам'ятайте, хто за ними стоїть”, - писало у матеріалах “Коло”.
Журналістка "Кола" зафіксувала під час толоки, організованої Пархоменком, працівницю пресслужби Полтавської міськради, яка перебувала на події в якості фотографа. Скриншот з відео каналу "Життя Полтави"
Замість висновків
Як показав аналіз контенту серпневих новин полтавських медій, поява продуктових наборів із брендингом чи подарункові пакунки до школи - класичний приклад прихованої політичної реклами, передвиборча стратегія, хоча й не названа прямо. Дві полтавські редакції попереджають про це потенційних виборців, зокрема, подаючи політичний чи корупційний бекграунд героїв публікацій. Видання не лише пишуть про те, хто і як “допомагає людям”, а й акцентують увагу на питанні походження коштів чи політичного підтексту. Потенційний підкуп майбутніх виборців подарунками та влаштуванням толок стали у серпні темою для матеріалів лише двох видань. Тематика про місцеву владу присутня на інших сайтах у вигляді стандартних новин про комісії, сесії чи інші заходи за участі міської влади. Ще медіа писали про легалізацію бізнесу депутата Полтавської міськради Олександра Калуцького, приховування міською владою графіків ремонту доріг (як з'ясувало видання “Полтавщина”, потім ці графіки використовують для особистого піару депутати міськради). Варто зауважити, найбільше публікацій з критикою міської влади вийшло саме на “Полтавщині”. Зокрема, саме через це “Полтавщина” та ще одне видання заявляли раніше, що міськрада заборонила керівникам комунальних підприємств спілкуватися з медіа, проте у міськраді звинувачення спростовували.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області