Війна, місцева влада, прикмети і забобони: про що писали полтавські медіа
Джерело: investory.news
Головні теми, на які писали медіа Полтави у червні, - війна і місцева влада. Й ще трішки криміналу, якого з початку повномасштабної війни на полтавських сайтах помітно поменшало.
Топ-теми - війна, кримінал, місцева влада
Тематика війна, очікувано, одна із найголовніших на сайтах Полтавщини. При цьому новин на воєнну тематику менше, ніж минулоріч. Журналісти намагаються писати частіше про місцеве життя – владу, місцеві управлінські рішення тощо. Новини на тему повномасштабної війни знаходяться практично на одному рівні із новинами про місцеву владу. Такі результати огляду найпопулярніших сайтів Полтави, проведеного Інститутом масової інформації протягом 12-16 червня. Під час моніторингу досліджувалися новини на сайтах Полтавщина, Коло, Полтавська хвиля, Зміст, Сайт Полтави 0532.ua.
Щоранку буквально усі промоніторені сайти публікують зведення з фронту. Інформують про ситуацію на фронті, використовуючи офіційні джерела, як от “Коло” у новині “ЗСУ деокупували два населені пункти на півдні – Маляр”. Також ЗМІ подає новини про збори для українських військових, інформацію про загиблих захисників.
Сайт “Полтавщина” опублікував комплементарну новину - “145 окремий батальйон ТрО дякує волонтерам за необхідну допомогу”. Стаття, щоправда, підписана не журналістами видання, а командиром вищезгаданого батальйону і містить подяку колективу Благодійного Фонду MK Foundation “за цінну і необхідну допомогу — чергові автомобілі для підрозділу”. Про масовість подібних новин мова не йде. Така публікація була зафіксована лише на одному сайті, що дає можливість зробити припущення про те, що підготовлена разово на знак вдячності волонтерам від військових.
Щодо новин про місцеву владу, на момент огляду сайти найчастіше писали про призначення депутата-священика Олександра Дедюхіна керівником пресслужби Полтавської міськради. Увага ЗМІ до чиновника прикута через те, що посаду він отримав без конкурсу, не маючи відповідної кваліфікації та досвіду, а у інтерв'ю журналістам прямо говорив, що його посада - політичне рішення. Серед інших топ-тем про місцеву владу та соціалку - повідомлення про відключення гарячої води в одному із районів міста, обмеження діяльності УПЦ МП, перейменування вулиць,
Все рідше, але сайти подають інформацію про стан із захворюваністю на COVID-19 в регіоні. Варто відзначити, новини про ковід нині на полтавських сайтах - рідкість. За період моніторингу лише один сайт із п'яти опублікував інформацію про коронавірус.
Розважальних репортажів чи статей в новинних стрічках мало, і це зрозуміло – левову частку в інформаційному полі посідає тема війни. Утім, сайти потроху набираються сміливості все частіше публікувати контент на тему дозвілля, от як “Полтавська хвиля” про “Відпочити під Полтавою: всі варіанти на будь-який смак і гаманець”. Також, як показав огляд сайтів, журналісти публікують анонси розважальних заходів, особливо тих, де збиратимуть кошти для українських військових.
Якщо повномасштабна війна витіснила тематику коронавірусу з медій, то зробити цього з криміналом та новинами про місцеву владу - ні. “Полтавщина” навіть веде щоденну рубрику, у якій розповідає про роботу поліції в умовах воєнного стану та щоденні перевірки правоохоронцями. Основні “кримінальні” теми, які з'являлися протягом тижня - ДТП, корупція, шахрайство, нетверезі водії тощо.
Реакція полтавських ЗМІ на підрив Каховської ГЕС
Полтавські ЗМІ відреагували на підрив Каховської ГЕС та повені на Херсонщині публікаціями про те, що “Полтавщина може направити свою комунальну техніку і спеціалістів до Херсонщини, аби ліквідувати наслідки затоплення”, про дії місцевої влади. “Полтавська хвиля” слідкувала ретельно за темою і писала детальніше. Наприклад, про те, що “Через підрив Каховської ГЕС 35 людей безвісти зникли, серед них — семеро дітей”. А "Зміст" опублікував статтю"Як діяти у разі руйнування Кременчуцької ГЕС". Загалом новин про ситуацію на Херсонщині та наслідки повені через підрив Каховської ГЕС було небагато. Всі вони мали здебільшого звичайний інформативний характер. Це властиво, коли регіональні медіа пишуть про всеукраїнські резонансні події. Разом з тим, полтавським читачам подавали детальні роз'яснення та інформували про ймовірні зони підтоплення поділені на мікрорайони, за якими закріплені збірні пункти евакуації (ЗПЕ).
Ранкові традиції: прогноз погоди, народні та церковні свята
Зранку медіа стараються ставити простенький матеріал, роблячи при цьому, скоріше за все, ставку на клікбейт. Наприклад, “Сайт Полтави 0532.uа” зазвичай починає щоденну стрічку новин із прогнозу погоди. А “Коло” традиційно щоденну стрічку розпочинає новиною про свята, народні прикмети та забобони.
На трьох сайтах зафіксована неналежно маркована реклама
На трьох сайтах виявлено неналежно марковану рекламу. “Полтавська хвиля” позначила рекламні публікації “Вибір туші для вій: види, рекомендації” і “Як приготувати еспресо, від якого всі будуть у захваті” як “партнерський матеріал”.
Скріншот “Полтавська хвиля”
“Сайт Полтави 0532.uа” випустив новину “Що подарувати на День батька? Топ 10 подарунків від Dnipro-M” з позначкою “Новини компаній”.
Скріншот “Сайт Полтави 0532.uа”
"Зміст" публікацію "Палаццо: що за модель і кому пасують" подав із позначкою "Промо". На сайтах “Коло” й “Полтавщина” також є рекламні матеріали, але вони мають відповідну позначку “Реклама” і “На правах реклами”.
Скріншот "Зміст"
Щоправда, “Полтавщина” подає рекламу і російською мовою.
Скріншот “Полтавщина”
Нагадаємо, згідно українського законодавства, новини з позначкою "партнерський матеріал" - це неналежно маркована реклама. Має бути позначення "реклама" або "на правах реклами", про це зазначено у законі України “Про рекламу”. Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено.
Висновки
Аналізуючи новини, які протягом моніторингового тижня писали полтавські сайти, можна зробити висновок, що залишається тенденція на відсутність ресурсів для написання якісних матеріалів. З початку повномасштабної війни у Полтаві стали менше писати великі тексти, розслідування тощо. Причина цьому - економія часу та людських ресурсів. Судячи із контенту, редакції обирають публікувати короткі новини, збираючи перегляди клікабельними матеріалами про погоду, ДТП, передруками офіційних повідомлень із сайтів міської та обласної влади. Не було зафіксовано, що медіа публікують новини про рішення центральної влади - акцент є на регіональні події. При цьому все ж складається враження, що якість новин поступається їхній кількості та переглядам. Наприклад, новини про ДТП - це, в основому, сухі дані з сайту поліції із читабельним заголовком, без подробиць, які б свідчили про додаткову роботу журналіста над матеріалом.
Також, аби зберігати за собою хорошу репутацію, медіям варто ставити належне маркування на рекламних матеріалах та не публікувати російською мовою.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області