“Мене ошукали майже на три тисячі гривень” — полтавка про шахрайство в Instagram-магазині

Сьогодні, 12:30 0
Щоб не потрапити на гачок зловмисників, важливо вміти розпізнавати основні маркери кібершахрайства, які часто прикриваються привабливим контентом.

В епоху тотального онлайну шопінг покупки у соціальних мережах стали звичною справою. Однак разом зі зручністю зростають і ризики, адже за привабливими знижками та “живими”відгуками нерідко ховаються кіберзлочинці.

За даними, опублікованими на порталі “Детектор медіа”, у 2024 році понад 60% українців стикалися з кібершахраями. А за інформацією Департаменту кіберполіції Національної поліції України, у 2025 році одним із найпоширеніших видів шахрайства є недоставлення товару, придбаного на маркетплейсах та інших онлайн-ресурсах.

Щоб не потрапити на гачок зловмисників в Instagram, важливо вміти розпізнавати основні маркери кібершахрайства, які часто прикриваються привабливим контентом. Які ключові кроки для безпечної покупки та що робити аби повернути власні кошти, якщо ви стали жертвою шахрайства?

Жертва “Чорної п'ятниці”: як покупка в Instagram обернулася втратою трьох тисяч гривень

Полтавка Ірина Піддубко вирішила замовити нові речі в одному з Instagram-магазинів. Її привабили знижки до чорної п’ятниці. У спілкуванні з продавцем у діректі не було нічого підозрілого: уточнення за наявність товару, ціни, підбір розміру, дані на відправку поштою. Проте оплату можна було здійснити лише прямим переказом суми на картку власника магазину. Дівчина переказала кошти й стала очікувати на посилку, проте за словами продавця відправлення затримувалося. А через тиждень “перемовин” продавець просто заблокував її.

“Я тільки після цього зрозуміла, що натрапила на інтернет шахраїв. Мене ошукали майже на три тисячі гривень. Напочатку мені цей акаунт не здався підозрілим, адже було багато “живих” відгуків, сторінка велася давно і регулярно та мала велику кількість підписників”, — додає пані Ірина.

На що звертати увагу при замовленні товарів у соцмережах

Оперуповноважена відділу протидії кіберзлочинам на Полтавщині Дар’я Рябцева зазначає, що варто звертати увагу на основні маркери, які можуть вказувати на шахрайські дії.
Підозріло низькі ціни, що значно відрізняються від середньої вартості товару, відсутність на сторінці справжніх фото чи відео, а лише ідеальні зображення з інтернету, відсутність контактів чи місця розташування, новий профіль, створений кілька тижнів тому без історії розвитку. Крім того, варто звернути увагу на маніпулятивну поведінку:

“Також нав’язливість у листуванні, тиск зробити замовлення “прямо зараз”, “залишилось 2 штуки” тощо, оскільки це є чітким сигналом до обережності”—, додає пані Дар’я.

Кількість підписників сама по собі не гарантує надійності профілю, оскільки їх легко підробити. Шахрайські (накручені) фоловери часто мають вигляд порожніх акаунтів (без фото, з беззмістовними іменами на кшталт user123456 або ім'я_98347), які не проявляють активності або залишають лише шаблонні коментарі чи емодзі. Також тривожним сигналом є різкий стрибок їхньої кількості за короткий проміжок часу. Натомість реальна аудиторія відрізняється змістовними коментарями та здоровим співвідношенням між загальною кількістю підписників і лайками на конкретних дописах.

Кіберполіціянтка наголошує, що історія публікацій профілю має бути послідовною та розтягнутою в часі. Профіль, створений лише кілька днів чи тижнів тому, є ознакою “одноразового” акаунту, який використовують для короткочасної шахрайської діяльності. Навіть якщо на сторінці розміщено багато дописів, варто звернути увагу, чи з’явилися вони нещодавно і мають схожий, підозріло “ідеальний” стиль та шаблонні описи. Це часто вказує на те, що фотографії взяті з інтернету. Надійний спосіб перевірити походження зображень, що викликають сумніви це зворотний пошук, наприклад, через Google Фото.

“Зверніть увагу, що скриншоти відгуків без позначених “замазування” реальних акаунтів часто є фейковими. Тому значно більше довіри викликають відеовідгуки або публікації, де є посилання на справжніх людей. Також якщо сторінка містить лише ідеальні, захоплені відгуки без жодного нейтрального чи критичного коментаря, це має викликати підозру” — розповідає Дар’я Рябцева.

Наявність офіційного сайту, окрім Instagram-профілю, збільшує довіру, хоча й не гарантує повної безпеки. Ключовими маркерами надійності є наявність власного домену, вичерпної контактної інформації та чіткої політики повернення товару. Рекомендується перевірити вік домену (наприклад, за допомогою сервісу whois.domaintools.com) і звірити контактні дані на сайті з тими, що вказані в соцмережі. Додатковою ознакою легальності діяльності є офіційна реєстрація магазину як ФОП або через інші юридичні платформи.

Який спосіб оплати найбезпечніший

Дар'я Рябцева зазначає, що найбезпечнішим способом оплати є післяплата (накладений платіж), що дозволяє оглянути товар перед його оплатою. Оплата на офіційний рахунок ФОП або юридичної особи також є надійнішою, оскільки транзакція фіксується офіційно. Натомість повна передоплата на особисту картку фізичної особи є вкрай ризикованою. Якщо магазин вимагає 100% передоплати лише на таку картку, це має стати серйозним сигналом для перевірки надійності продавця або відмови від покупки, оскільки такий метод може свідчити про шахрайство та відсутність офіційної відповідальності.

Що робити якщо вас ошукали ?

Кіберполіціянтка рекомендує одразу після виявлення факту шахрайства необхідно максимально зафіксувати та зберегти всі наявні докази. Це включає скриншоти повного листування (з обов'язковим зазначенням дати), посилання на профіль шахрая чи магазин, а також усі фінансові документи: квитанції про оплату, реквізити картки відправника та одержувача, номери телефонів та електронні адреси, які використовувалися в процесі комунікації.

“Ні в якому разі не видаляйте листування, оскільки вона є критично важливим речовим доказом для правоохоронних органів”, — додає пані Дар’я.

Як звернутися до Кіберполіції ?

Для подання офіційного звернення до Кіберполіції можна скористатися двома основними шляхами. Найпростіший — заповнити онлайн-форму на офіційному сайті Департаменту кіберполіції за адресою https://ticket.cyberpolice.gov.ua/.

Альтернативний спосіб — особисто звернутися до найближчого відділення поліції з письмовою заявою про кримінальне правопорушення. До звернення обов'язково додайте зібрані докази: скриншоти, підтвердження переказу коштів із зазначенням вашої картки та карткового рахунку шахрая (з датою та часом операції) та посилання на профіль зловмисника.

Окрім звернення до поліції, варто негайно поскаржитися на профіль шахраїв безпосередньо в соціальній мережі чи на платформі, де відбулася угода. Це може призвести до швидкого блокування облікового запису або обмеження його діяльності, що захистить інших потенційних жертв. Такі скарги також є додатковим підтвердженням неправомірної діяльності для Кіберполіції під час розслідування. На додаток, для спільних зусиль із блокуванням ворожих або шахрайських ресурсів можна скористатися платформою “БРАМА”.

Яка ймовірність повернення коштів ?
Як зазначає Дар’я Рябцева ймовірність повернення коштів залежить від способу оплати. Якщо переказ здійснено через банківський рахунок або картку, банк може ініціювати повернення коштів або, якщо банк відмовляє, все відбувається через судовий процес, де відшкодування залежить від рішення суду. Шанси на успіх значно зростають, якщо ви терміново звернетеся до банківської установи, аби спробувати зберегти кошти в безпеці, та представите повний пакет доказів шахрайства при зверненні до правоохоронних органів.