Ситуація на кордонах залишається напруженою: що відомо про нульове розмитнення авто та його скасування
За кілька днів в Україні знову будуть оподатковуватись імпортні товари. З 1 липня в закону сили вступить рішення Верховної Ради щодо скасування пільгового розмитнення авто, а також повернуться мита та ПДВ на усю імпортну продукцію.
В зв'язку з цим наразі українці прагнуть встигнути безподатково ввезти авто на територію України. Станом на зараз на кордонах автівки шикуються у кілометрові черги, а деяким доводиться чекати навіть понад п’ять діб, щоб в’їхати в Україну.
Зі слів очевидців, протягом очікування в черзі час від часу виникають інциденти: трапляються бійки, є спроби пошкодження коліс авто, дехто намагається проскочити без черги.
Умов для життя посеред поля в дорозі немає, лише біотуалети біля траси. Виручали водіїв далекобійники. Вони варили каву та ділились водою. Також по черзі українці їздили в платний душ на паркінгах для далекобійників. Коштував душ 20 злотих (150 грн), а туалет на паркінгу — 5 злотих (40 грн).
Часом при очікуванні люди бояться виїхати з черги, щоб потім не втратити своє місце. Українці навіть створили спеціальну групу, де звітуються, куди мають поїхати, щоб назад потім стати в чергу. Зрештою за чотири дні на кордоні всі стають "як одна велика родина".
"Я прожила чотири доби в авто. В черзі. І прострочила номери. Але така сама ситуація була не тільки в мене, але й у кожного другого водія в черзі, які стояли поруч зі мною всі ті чотири доби. Мені здавалось, що ще так пару днів на кордоні, і ми почнемо з тими водіями та далекобійниками хрестити одне одному дітей. Сказати, що то була жесть — то буде дуже м'яко. Бо два дні стояла спека 40 градусів на сонці. А в останній день почалась злива, яка лила всі ніч, та ще й скажений вітер", — розповідає в інтерв’ю одному з українських видань дівчина, на ім'я Аліна.
Втім у спробах зекономити на розмитненні авто існує чимало нюансів, так би мовити, супутніх витрат, які не завжди враховують при покупці авто.
Наприклад, при постановці на облік авто в Німеччині треба купувати номери. Коштує така послуга від 100 до 200 євро. Це залежить від швидкості роботи та на який термін потрібні номери.
"Я брала на 5 днів. Як мені сказали німці - то за 5 днів мені треба виїхати з Німеччини, щоб не отримати штраф від поліції. Але... То була моя перша помилка", — каже Аліна.
Прорахувалась дівчина і тоді коли не заклала у вартість покупки витрати на паливо та платні дороги. В обидві сторони це близько 800 євро.
На самому кордоні дівчину теж чекав неприємний сюрприз. Через те що вона простояла кілька днів у черзі вона прострочила номери і повинна сплатити 2000 злотих, тобто 500 євро.
"Страж на кордоні привітав холодно. І сказав, що я на новій машині вже заробила свій перший штраф — 2000 злотих. Запропонував сплатити зараз чи евакуювати на штрафмайданчик авто і сплачувати через суд. 2000 злотих — то 500 євро майже. Поруч зі мною на кордоні стояли 10 авто, 10 чоловіків і жінок, хтось з дітьми. Всі стояли по 4 доби в черзі. Одна жінка на старому фольці розплакалась, бо я собі розуміла, та машина коштувала їй 1000 євро, а тут штраф як половина авто", — додала Аліна. — "Полякам на кордоні все одно, що в нас там за обставини, що в нас черга. Що ту чергу зробили і вони. Бо перекупи кажуть, що ще тиждень тому ділянку дороги в 2 км до кордону вони перетинали за 6 години. А ми дві доби! Кажуть, що поляки затримують процес. Але так само говорила дівчинка, що займалась перегоном авто останні два місяці, раніше вона заїжджала на прострочених номерах, і штраф не сплачувала, просто закривали на то очі. Просто людський фактор в дії".
Вже після повернення в Україну її потрібно було пройти митницю, потім МРЕО, поставити авто на облік тощо.А якщо врахувати обслуговування на СТО, заміну масел та фільтрів виходить що дівчина взагалі не лише нічого не зекономила.
Враховуючи штраф, транспортні витрати, сплати послуг в Україні (брокеру, постановка на облік, митниця). І попри те, що за розмитнення вона нічого не платила, їй все ж таки довелось внести 3% від вартості авто в пенсійний фонд. Тобто супутні витрати склали досить суттєву суму, яка мало не вартувала так само як і сама машина.
Тож переганяючи машини з-за кордону варто зважати на ці нюанси та чітко розуміти, як далеко ви готові зайти у бажанні пригнати закордонну машину.
Нагадаємо, що 5 квітня Президент України Володимир Зеленський підписав закон № 2142, згідно з яким на час воєнного стану звільняються від мита та ПДВ усі імпортні товари, включно з автомобілями. Згідно із законом про так зване нульове розмитнення автомобілів, на період дії воєнного стану громадяни України звільняються від сплати мита, ПДВ та акцизу. Але уже у червні народні депутати ухвалили законопроєкт 7418, відповідно до якого мають бути повернені мита та оподаткування ПДВ на імпортні товари та розмитнення авто з 1 липня 2022 року.