Колонізація Марсу реальна: проте жити там зможуть не люди, а чайний гриб

10 червня 2022 0
Олександра Іоффе
Останні дослідження вчених підтвердили здатність комбучі до позаземного життя.

Поки мільярдер та засновник SpaceX й Tesla, Ілон Маск розробляє план польоту людини на Марс, вчені дізналися хто є нашим основним конкурентом при колонізації Червоної планети. Висновок був неочікуваним та доволі вражаючим. Поки ми сумніваємося у своїй спроможності жити в позаземних умовах чайний гриб впевнено підкорює космос.

Так, днями міжнародна група вчених за участю дослідників з Геттінгенського університету оприлюднила результати експерименту, у рамках якого вони намагалася з'ясувати, чи може чайний гриб вижити в умовах Марса. Про це повідомили у виданні Science Daily. Для більшої певності та чистоти експерименту учені відтворили марсіанське середовище у лабораторних умовах. В цьому їм допомогли дані про склад марсіанських метеоритів, які свого часу падали на Землю. За результатами дослідження середовище зруйнувало мікробну екологію гриба, але вижили бактерії, які виробляють целюлозу. А отже можемо бути певні коли ера людства закінчиться, внаслідок ядерної війни чи природних катаклізмів, чайний гриб спокійно залишить нашу планету і почне нову сторінку свого життя. Зауважимо, що це вже не перше дослідження, присвячене поведінці чайного гриба у космосі. У 2014 році було проведено експеримент у рамках проєкту Biology and Mars Experiment за підтримки Європейського космічного агентства. Тоді чайний гриб відправили на МКС. Мета досліду полягала в тому, щоб дізнатися більше про надійність целюлози як біомаркера, геномної архітектури чайного гриба та її поведінки у позаземних умовах. Після 1,5 року у змодельованих марсіанських умовах поза МКС зразки було реактивовано Землі і там вони ще протягом 2,5 років показували свою здатність до росту, розвитку та розмноження. Нагадаємо, що Марс – це четверта планета Сонячної системи, яка вдвічі менша за Землю за радіусом, однак за площею дорівнює всім земним континентам. У 2008 році дослідницький зонд NASA виявив там воду (у вигляді льоду). Це пояснюється тим, що середньорічна температура на Марсі -63 градуси за Цельсієм, приблизно як на типовій антарктичній станції. Так холодно там тому, що атмосфера Марсу в 150 разів більш розріджена за земну. Тож, при такій тонкій газовій оболонці парниковий ефект дуже слабкий, через що і холодно. В майбутньому проблему можна вирішити, якщо наблизити кліматичні умови на Марсі до земного клімату – цей процес називають тераформуванням. У випадку з Марсом для цього потрібно різко нагріти поверхню планети, але як це зробити поки що не відомо. Три роки тому, влітку 2019 року, був представлена чергова спроба зробити Червону планету хоча б частково живою. Виявилося, що прозорий купол з екзотичного гелевого матеріалу завтовшки всього кілька сантиметрів так сильно зігріває земну імітацію марсіанського ґрунту при мізерному місцевому (тобто марсовому) освітленні, що здатний підтримувати рослинне життя без додаткового підігріву. І це справжня сенсація. Але це поки що суто лабораторне відкриття і до масового застосування інновації в реальних умовах Марсу ще дуже далеко. Тож, поки Ілон Маск пише в твіттері "Nuke Mars!" ("Вдаримо по Марсу ядерними бомбами!") а люди зачитуються Марсіанськими хроніками Рея Бредбері чайний гриб на балконі вашої бабусі росте і розвивається у повній впевненості у завтрашньому дні. І через це ми йому, навіть, трішечки заздримо.