"БРСМ" закупила партію бутан-бутиленової фракції, яка погіршує якість пального

08 липня 2021 0
Тетяна Наказненко
Мережа АЗС "БРСМ-Нафта" закупила понад 2,5 тонни бутан-бутиленової фракції. Сировину застосовують для змішання з товарним скрапленим газом з метою зниження його собівартості й підвищення прибутку від продажів.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Катма груп", постачальник пального для мережі автозаправних станцій "БРСМ-Нафта", імпортувало протягом травня-червня 2 836 тонн бутан-бутиленової фракції (ББФ). Це нафтохімічна сировина, що має схожі зі скрапленим газом характеристики. Про це йдеться на сайті enkorr з посиланням на Консалтингову групу "А-95".

Залізничні партії ББФ доставили з Мозирського нафтопереробного заводу на нафтогазозберігаючий комплекс "БРСМ" у селі Переяславське (Київська область).

Згідно з повідомленням на сайті enkorr, бутан-бутиленова фракція – це побічний продукт установки каталітичного крекінгу, отриманий у процесі зупинки Мозирського НПЗ, із вмістом близько 50% бутиленів. Традиційний спосіб застосування ББФ – підвищення октанового числа бензинів і як сировину для виробництва синтетичного каучуку. В Україні основною сферою застосування цієї сировини є змішання з товарним скрапленим газом для зниження його собівартості й підвищення прибутку від продажів. Водночас побічним ефектом такого змішання є втрата якості газу через високу корозійність бутан-бутиленової фракції й підвищений показник залишку, який не випаровується.

За словами фахівця Консалтингової групи "А-95" Артема Куюна, як йдеться у повідомленні, жодна українська мережа АЗС не купує ББФ, який у разі з Мозирським НПЗ є відходом нафтопереробного виробництва. У Переяславському, куди "БРСМ" транспортує цю сировину, технологічно є змога додавати її як у скраплений газ, так і в бензин. В обох випадках це призведе до різкого погіршення якості продукту.

Згідно з текстом на сайті enkorr, технічні фахівці коментують факт використання ББФ як автогазу так – це може завдати серйозної шкоди паливній системі транспортного засобу.

"Страждатимуть редуктори, газові фільтри і форсунки. Не випаровуваний залишок після нагрівання газу в редукторі випадає в осад маслянистою рідиною, що негативно позначається на точності роботи газових форсунок, блокує роботу клапанів у редукторі й знижує пропускну здатність газових фільтрів", – розповів технічний директор мережі СТО Profigas Євген Устименко.

За словами Артема Куюна, сенс операції змішування ББФ зі скрапленим газом полягає в отриманні додаткового прибутку.

"Завезена на нафтобазу "БРСМ" фракція дешевша від товарного скрапленого газу Мозирського НПЗ в цей період на $65-90/т, або на 1,17-1,55 грн/л. На закупленій партії ББФ, реалізованій за ціною скрапленого газу, заробіток складе до 7 млн ​​грн", – додав експерт "А-95", йдеться у повідомленні на сайті enkorr.

Він також припустив, що для підвищення октанового числа частину бутан-бутиленової фракції можуть змішувати зі стабільним бензином, який виробляють на гадяцькому міні-нафтопереробному заводі, що належить виробничій ланці "БРСМ" компанії "Стандарт Ойл 2000". Однак, у цьому разі отриманий продукт матиме наднормативний тиск насичених парів, що вкрай небезпечно в літній періо